neděle 6. října 2013

Chci změnit stravu - jak na to.


Určitě si na tenhle článek neberte žádné tabulky ani nic podobného, protože hned ze startu prostě nejde jíst 100% správně. Nebude Vám to chutnat, nebude se Vám chtít vyvařovat ani na to nebude většinou čas. Takže bych Vám chtěla ukázat jaké změny jsem ve svém jídelníčku jsem provedla v tech prvních týdnech (kdy jsem začala běhat, viz článek před tímto) já.

Naprostým základem všeho bylo vzdát se sycených, slazených a prostě vlastně všech balených nápojů. Ať šlo o minerálky nebo Coca Colu. Všechno tohle jsem vyškrtla a začala pít pouze vodu z kohoutku. Do školy jsem si koupila láhev, do které jsem si vodu vždycky napustila. Denně jsem byla najednou schopná vypít klidně tři litry. Čistá voda totiž působí úplně jinak, nemáte po ní kyselo v puse.. co si budeme povídat. Kdo nemůže přijít na chuť obyčejné vodě, super je obohatit ji plátkem okurky nebo citrónu (limetky). Já si to dopřeju hlavně v létě s ledem a je to výborné a osvěžující pití.

Co jsem ze svého dosavadního jídelníčku vyřadila bylo bílé pečivo. Tím myslím klasický tukový rohlík ze zmraženého polotovaru a podobné věci. Když mám čas peču si doma vlastní pečivo, ale protože to není zase až tak často, kupuju si třeba celozrnné nebo vícezrnné housky a chléb. Nemůžu říct, že by byla dobrá volba nejíst žádné pečivo úplně a ani to nezkoušejte.

Důležitým bodem je to, začít jíst pravidelně. Nebyla jsem třeba zvyklá každé ráno snídat, ale začala jsem. Po týdnu už se z toho stal zvyk, to ranní jídlo Vám dá spoustu energie a opravdu je to změna, kterou za pár dní pocítíte. Kromě toho jsem si jídlo "dělila" na takových šest porcí denně - tedy snídani, svačinu, oběd, svačinu, večeři a ještě.. druhou? :D Odpoledne je dlouhé a nemá cenu někde od pěti hladovět, zvlášť když třeba vstáváte brzy jako já. Všechny porce jsem měla vyvážené, žádné pidi příděly jídle po kterých bych měla hlad. Prostě jsem se normálně najedla, ale tím, že jsem jedla v těchto intervalech už jsem neměla chuť na nic mezitím. A tak se dostáváme k důležité věci: sladkosti a různé dobroty.

Jak už jsem psala, když jsem začala jíst pravidelně, prostě zmizelo to místo kdy jsem jedla různé sladké tyčinky. Najednou jsem neměla chuť, protože jsem neměla ani hlad. Nebyl ani čas. A tak tahle neřest  zmizela bez nějakého snažení. Je mi jasné, že to tak nemusí být u všech. Víte co je super? Sušené ovoce. Máte neodolatelnou chuť na sladké, dejte si třeba sáček sušených jablek, to je dobrota.

Mimo to celkově slazení a kořenění - zkuste používat méně sůl. A lépe nesladit si třeba čaje nebo kafe. Je to hnus (ale to asi protože já prostě kafe nesladím. :-D). Z koření používám hlavně čerstvé bylinky a pak samozřejmě pepř a hodně papriku. Solím minimálně, sladím ještě méně.

Poslední bod který bych teď zmínila je olej a přepalované jídla ve fast foodu obecně. Já to nikdy nejedla, protože mi to nechutnalo a věděla jsem jak to třeba v McDonaldu funguje. Pokud chcete změnit stravu k lepšímu, tohle prostě musí zmizet. Ono to ani není jídlo.
K oleji - pokud si budete dělat míchaná vajíčka, zkuste použít třeba trošku másla. Když není zbytí tak olivový olej. Všeho s mírou, žádné utopené mastné bramboráky.

Co jsem tímhle chtěla říct - změnit stravovací návyky nutně neznamená začít jíst samé drahé věci ze specializovaných obchodů a v jednom kuse chroupat zeleninu nebo ovoce. Prvotní impuls je důležitý a když najednou změníte celý jídelníček nebude Vás to bavit a většinou to nevydrží. Začněte postupně a zlehka, půjde to lépe.

3 komentáře:

  1. S tím sladkým souhlasím. Ještě před rokem jsem byla schopná sníst čokoládu (celou!) na posezení, prostě během 15 minut třeba.. Teď to teda zvládnu taky, ale nemám na ni vyloženě chuť, takže se to od mého začátku stalo zatím jen jednou (a to ještě s přítelem napůl). Teď mi čokoláda vydrží mnohem déle. :D Navíc už ani nemám potřebu si kupovat sladké tyčinky, což je také rozhodně plus. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo to já jsem zvládla taky, v klidu. :-D
      No vidíš to je super. Já třeba dávám čokoládu (ale tu 70% a víc) do ovesné kaše a všude možně.. takže mám přísun docela furt. :-D

      Vymazat
  2. No taky mě to teď čeká, musím pro smlouvu s modelingovou agenturou zhubnout cca 2 kila a nějaké ty centimetry přes břicho a boky, ale jsem trochu bezradná, takže hledám inspiraci u tebe na blogu :D Kdybys ses chtěla stát mým osobním poradcem v čemkoliv, piš na email andyjaklova@gmail.com, platím zlatem ! :D Ne, dělám si srandu, jen bych se chtěla zeptat, za jak dlouho dobu zdravého stravování a cvičení jsou vidět nějaké výsledky?

    Díky,
    Andy ♥
    http://ordinary-silly-things.blogspot.com

    OdpovědětVymazat